Ga naar de hoofdinhoud
Gemeente Valkenswaard Home

Kunstmarkt

Van "Meedenken over kunst voor Valkenswaard"

Ga naar het project

Kunstmarkt 

Stel nou dat we alle stenen, klinkers of keien van de Markt weghalen. En er een natuurlijk groen park van maken, met grasveld, planten en bomen en een vijver. Bankjes rondom om te zitten. En veel horeca er omheen. Vooruit het groene paviljoen mag blijven, maar altijd geopend. Kijk als voorbeeld eens naar het centrum van Nuenen. Een ouderwets tafereel? Welnee hartstikke modern. Er wordt gestreefd naar meer groen in de steden toch! 

De weekmarkt? Gewoon iedere donderdag op het Carillonplein. Bewezen een geschikte plek. Onze weekmarkt staat zo goed bekend dat de mensen heus wel blijven komen. Bijkomend voordeel: geen wegafsluiting meer op donderdag.

De kermis? Helemaal op het Kloosterplein. Met aansluitend op de Maastrichterlaan, van de Markt tot aan de Emmalaan. Bloemencorso kan gewoon trekken, zoals altijd… Alleen de wagens na afloop bezichtigen op het Kloosterplein. Carnavalsoptocht kan gewoon trekken. Wat hebben we nog meer? 

Heel het centrumplan is verder prachtig, het wordt echt steeds mooier in Valkenswaard. Maar van mij mogen die stenen van de Markt af. En dat flauwe fonteintje kan dan in de vijver. Oh ja het grasveld moet wel zo groot zijn dat de ijsbaan er op kan in de winter, want natuurijs zie ik zo gauw niet meer komen.

Kunst? De prachtige beelden van het Hofnarplein mogen van mij een bijzondere plek op deze groene Markt krijgen. Het Hofnarplein is dan helemaal vrij voor leuke evenementen (evt met uitschuifbare overkapping). Ook weer helemaal geschikt voor prijsuitreikingen van bloemencorso en carnavalsoptocht. De Feniks van Harry Verhoeven mag gerust een prominentere plaats krijgen op deze groene markt. Er zal vast ook plaats zijn voor een Valk of Vogelverschrikker van Jan Wolterink. Van een koude stenen plek, verandert de Markt dan in het groene hart van Valkenswaard. Oké ik ben niet origineel, het zal vast al vaker geopperd zijn. Maar als er geld uitgeven kan worden aan kunst, noem dit plan dan maar de Kunstmarkt.

Betke Luijbregts

Reacties(12)

Reageren is niet mogelijk omdat dit project momenteel niet actief is.
Meest recente reacties zijn geladen.
Profiel van Erik Rohof
Geplaatst door:Erik Rohof
10 maanden geleden
Top idee Betke. Helemaal eens!
  • 1 like
Profiel van Angelien Jansen
Geplaatst door:Angelien Jansen
10 maanden geleden
Valkenswaard staat wijd en zijd bekent om het gezellige centrum en de evenementen. Kermis, markt en andere activiteiten horen op de markt thuis en dragen bij aan de gezelligheid vooral omdat de markt omringd wordt door terrassen. Dit vind je niet in de torenstraat en dan ben je de, o zo belangrijke, parkeerplaats kwijt. Het is eigen keus (meestal) waar je gaat wonen en dan krijg je er bruisend Valkenswaard bij, wel of niet op afstand. Geluidsoverlast vanuit de markt of de parkeerplaats maakt hemelsbreed geen verschil! Dat vies groene paviljoen lijkt inderdaad weinig toe te voegen en staat ver af van een kiosk die het middelpunt van activiteiten zou kunnen zijn.
    Profiel van Gert-jan Bullens
    Geplaatst door:Gert-jan Bullens
    10 maanden geleden
    Ff over het paviljoen. Ik wilde daar afgelopen donderdag mijn visje op gaan eten. Ik werd vriendelijk verzocht te vertrekken met mijn vis. Eten en drinken verboden terwijl ik toch ergens gelezen heb dat je je eigen eten/drank mee mag nemen..... Blijkbaar mag je er dus alleen maar zitten en je mond houden. Heel dat lelijke ding heeft nu al geen nu meer. Weghalen die meuk en plaats maken voor mooi groen en kleurrijke bloemen
      Profiel van Gert-jan Bullens
      Geplaatst door:Gert-jan Bullens
      11 maanden geleden
      Helemaal! Met Bette eens, wat zou dat mooi zijn. 1x/week de weekmarkt en andere activiteiten kunnen makkelijk op het Carillonplein. Daar is nog meer ruimte dan op de markt.
      • 2 likes
      Profiel van Lex van Zwieten
      Geplaatst door:Lex van Zwieten
      11 maanden geleden
      Sterk voor minder stenen, maar ook voor minder evenementen,lees minder herrie in de weekenden. Reden om zeker niet in het centrum te gaan wonen is het uit de hand gelopen aantal evenementen. Wil geen hele nachten wakker liggen. Markt mag helemaal groen.
      • 1 like
      Profiel van Rob Janssen
      Geplaatst door:Rob Janssen
      11 maanden geleden
      @Lex van Zwieten Als je niet weet dat er evenementen in het centrum van Valkenswaard gehouden worden voordat je er naar toe verhuist / huis koopt, heb je je toch bijzonder slecht ingelezen in wat voor soort gemeente je komt te wonen.
      • 4 likes
      Profiel van Lex van Zwieten
      Geplaatst door:Lex van Zwieten
      11 maanden geleden
      @Rob Janssen Ik herhaal wat ik hoor van bewoners in het centrum. Zoals in mijn eerst reactie al gesteld: ik verhuis niet naar het centrum. Ik hoor al die "evenementen" zelfs in Dommelen als de wind verkeerd staat. Geluidsoverlast kun je je niet op inlezen. Hoe harder hoe gezelliger, zou het soort gemeente zijn waar we in terecht zijn gekomen? Denk niet dat er 1 makelaar je verteld dat je nachtrust onder druk staat bij menig feestje op de pleinen. Ik laat het hierbij.
        Profiel van John van Tartwijk
        Geplaatst door:John van Tartwijk
        10 maanden geleden
        @Lex van Zwieten ik woon zelf in het centrum en heb echt geen last van alle evenementen. Als je in het centrum gaat wonen weet je dat last kunt hebben van wat reuring en moet je niet zeuren.
        • 4 likes
        Profiel van Maud Sanders
        Geplaatst door:Maud Sanders
        11 maanden geleden
        Geen grote stenen vlakte maar idd meer groen, mogelijk niet de heke markt maar toch 3/4, wat zou dat mooi zijn!
        • 2 likes
        Profiel van Rob Janssen
        Geplaatst door:Rob Janssen
        11 maanden geleden
        Ondanks het feit dat ik het eens ben dat de markt een stenen vlakte is, ben ik niet voor dit idee. De functionaliteit van een dorp speelt zich af omtrent de markt. De kermis, het Corso, de weekmarkt maar ook een Harleydag, rommelmarkt en verzamelplek voor o.a handel zijn hier te vinden. Als alle evenementen van dit stukje centrum worden weg gehouden ontneem je de loop maar ook levendigheid van dit plein. Vooral nu ook de lokale politiek zich inzet om bijv de kermis groter te maken en meer ruime te geven aan evenementen.
        • 1 like
        Profiel van Betke Luijbregts
        Geplaatst door:Betke Luijbregts
        11 maanden geleden
        @Rob Janssen Ik begrijp wat je bedoelt. Mijn idee gaat over het anders invullen van de ruimte. Dan moet er uiteraard wel met van alles en nog wat rekening gehouden worden. De Handelse processie is mij heilig, maar die kan ook vanuit een groene omgeving vertrekken… Dat kan in Nuenen immers ook. Een groene Markt heeft nog wel wegen, met een bushalte, taxistandplaatsen, fietsenrekken, ruimte voor karren, paarden. Maar vooral voor mensen.Een paar grote evenementen bijvoorbeeld die met auto’s of motoren, zouden (in mijn ogen) naar het Eurocircuit kunnen verhuizen. Genoeg parkeerplaatsen. Een jaar heeft 365 dagen. De meeste van die dagen zitten we met een kale ongezellige vlakte te koekeloeren. Daar iets aan doen, met ruimte voor kunst. Dat was mijn idee.
        • 1 like
        Profiel van Rob Janssen
        Geplaatst door:Rob Janssen
        11 maanden geleden
        @Betke Luijbregts een gulle middenweg met een aankleding van meer groen die tevens ook te verplaatsen is, lijkt mij dan een oplossing. Of eventueel kijken waar het groen geplaatst kan worden zonder de hinder van bestaande prominente evenementen die een cultuurwaarde kennen aan Valkenswaard.
        • 1 like

        Delen

        Geplaatst door

        Huidige status

        gezien